гр. Лайпциг, ФР Германия
гр. Лайпциг, ФР Германия
В изпълнение на дейност 6 „Организиране, провеждане и участие на български МСП производители в търговски мисии в чужбина” по Проект BG16RFPR001-1.002-0001 „Реализация на мерки за интернационализация на българските МСП чрез подкрепа дейността на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)“ по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) организира Търговска мисия с участие в бизнес прояви в рамките на международно търговско изложение за металообработващи машини, производство и автоматизация INTEC 2025 и на международно изложение за подизпълнители на електроника и електротехника Z MESSE 2025, в Лайпциг, ФР Германия, с период на провеждане 10-14 март 2025 г.
Поканени за участие в търговската мисия са български малки и средни предприятия (МСП) от секторите машиностроене, металообработка, производство и автоматизация, електроника и електротехника, които развиват икономическа дейност в национални и регионални приоритетни сектори, съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. (НСМСП 2021-2027), посочени в приложение №3 от Правилата за кандидатстване за участие в изложби, търговски мисии и други промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП в страната и в чужбина.
Предварителната програма на търговската мисия предвижда представителите на одобрените български МСП да вземат участие в бизнес събития за представяне на два приоритетни сектора от българската икономика – машиностроене, металообработваща промишленост, производство и автоматизация, електроника и електротехника на международните търговски изложения INTEC 2025 и Z MESSE, които се провеждат по едно и също време в Панаирното градче в гр. Лайпциг, ФР Германия. Комбинацията от два търговски панаира, създадена от Z и INTEC, е уникална за Европа и обхваща цялата верига на стойността от суровини, части, компоненти и възли, до производствени технологии за машинна обработка и адитивни процеси, както и дигитализация в производството.
INTEC 2025 е водеща европейска и панаирна платформа в областта на машиностроенето и металообработващата промишленост, която събира на всеки две години технологични и глобални иновативни лидери, производители, дистрибуторски и сервизни партньори, както и доставчици на услуги и специалисти, и представя иновативни и прецизни технологии, предназначени да отговорят на новите предизвикателства в производствената област. INTEC 2025 е редовно събитие в календара на европейските търговски панаири и предлага на професионалистите в сектора и вземащите решения високо ниво на компетентност, вдъхновение за иновации и нетуъркинг.
Z MESSE е едно от водещите международни изложения за подизпълнители в областта на електрониката и електротехниката в Европа. Всяка втора година той предоставя функционална платформа за подизпълнители в ранните и средните етапи на производството, както и за компании, предлагащи индустриални услуги в индустриалните сектори. Търговският панаир за подизпълнители предлага широка гама от продукти и услуги и събира професионалисти от областите машиностроене, автомобилна промишленост, производство на инструменти и други индустриални сектори.
За участие в търговската мисия, ИАНМСП поема изцяло или частично разходите само на един представител от класирано предприятие, а именно: разходи за пътуване (самолет, влак, автобус); трансфери и вътрешен транспорт; хотелско настаняване; разходи за входни такси за посещение на конференции/нетуъркинг събития и друг вид разходи, свързани с основната цел на търговската мисия, съгласно посочените условия за брой участия в промоционални прояви, организирани от ИАНМСП и Правилата за кандидатстване за участие в изложби, търговски мисии и други промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП в страната и в чужбина.
Право на участие има представляващият предприятието, който е вписан в Търговския регистър, или определено от него лице от съответното предприятие кандидат, назначено на трудов договор, което се доказва със справка за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда, издадена от НАП, съгласно задължението по чл. 62, ал. 3 от Кодекса на труда.
Определянето на размера на самофинансиране за участие в търговската мисия е съобразно броя на участията на дадено предприятие в прояви по Проект BG16RFPR001-1.002-0001, стартирал на 11 август 2023 г., както следва:
Участието в търговски мисии на българските предприятия представлява минимална помощ по смисъла на Регламент (ЕС) № 2023/2831 г. на Европейската комисия от 13 декември 2023 година относно прилагането на чл. 107 и чл. 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта „de minimis“. Информация за предоставените минимални помощи може да бъде получена на http://minimis.minfin.bg/ReportBulstat.aspx.
Право на участие имат всички предприятия по смисъла на §1, т.1 от Допълнителната разпоредба на Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП), които отговарят на критериите за микро, малко или средно предприятие съгласно чл. З и чл. 4 от ЗМСП и не попадат в забранителните режими на Регламент (EС) №2023/2831 на Комисията от 13.12.2023 г. относно прилагането на чл. 107 и чл. 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта “de minimis”, нямат публични задължения към държавата съгласно чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), развиват дейност в секторната насоченост на търговската мисия, в един от определените национални и регионални приоритетни сектори, съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. (НСМСП 2021-2027), посочени в приложение №3 от Правилата за кандидатстване за участие в изложби, търговски мисии и други промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП в страната и в чужбина и не попадат в недопустимите за финансиране области и сектори, съгласно чл.1, параграф 1 от Регламент (ЕС) 1060/2021.
Съгласно Условията за изпълнение на настоящия Проект, финансирането от бюджета на Проекта на регионите в преход е приблизително 1/6, а за по-слабо развити региони приблизително 5/6. Допустимостта на кандидатите ще бъде съобразена с пропорционалното разпределение на бюджета, съгласно териториалното разделение на страната за региони в преход и по-слабо развити региони.
Свързани предприятия/лица по смисъла на чл. 4, ал. 5 от ЗМСП и параграф 1 от Допълнителните разпоредби на Търговския закон не могат да бъдат самостоятелни кандидати за участие в една и съща промоционална дейност/проява.
В този случай до класиране се допуска кандидатът, чиито първоначални документи за участие в промоционалната дейност/проява са постъпили по-рано в деловодството на ИАНМСП, на електронен адрес: office@sme.government.bg или на платформата www.b2bconnect.bg.
Проектът е насочен към подпомагане на интернационализацията на МСП в по-слабо развити райони, както и към МСП от районите в преход, удостоверяващи извършването на дейности в по-слабо развит район. За по-слабо развити райони се считат: Южен централен район, Югоизточен район, Североизточен район, Северен централен район, Северозападен район за планиране, включващи областите: Пазарджик, Смолян, Пловдив, Стара Загора, Кърджали, Хасково, Сливен, Ямбол, Бургас, Шумен, Варна, Добрич, Силистра, Разград, Русе, Търговище, Велико Търново, Габрово, Ловеч, Плевен, Враца, Монтана и Видин.
Всяко българско предприятие, което желае да участва в търговската мисия и отговаря на горе посочените критерии за допустимост, следва да представи следните задължителни документи за заявяване на участие в проявата като ИАНМСП си запазва правото на служебна проверка за чл. 87, ал.6 от ДОПК за липса на публични задължения по чл. 162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата в случай на необходимост:
1. Заявка за участие с „Критерии за оценка и класиране“ – по образец и в оригинал с подпис на представляващия предприятието или с валиден КЕП на представляващия предприятието, и с приложени документи-доказателства (Образец №2 към Правилата);
2. Документ, доказващ принадлежност към региони в преход или слабо развити региони, като: Удостоверение от съответната община за наличие/липса на задължения по Закона за местни данъци и такси; Служебна бележка от РЗИ за регистрация на обект в Регионалния регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от РЗИ в съответната област; Договор за наем на производствена, складова сграда или др. обект; Нотариален акт за притежание на производствена, складова сграда или др. обект и/или и други документи, удостоверяващи обстоятелството за принадлежност към даден регион.
3. Удостоверение за код на дейност по КИД-2008, издадено от Националния статистически институт (НСИ) за предходната приключена финансова година в оригинал или заверено копие с текст „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия предприятието или с валиден КЕП на представляващия предприятието.
4. Удостоверение по чл. 87, ал.6 от ДОПК за липса на публични задължения по чл. 162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата, издадено от Национална агенция за приходите (НАП) не по-рано от 6 месеца към датата на кандидатстване в оригинал или заверено копие с текст „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия предприятието или с валиден КЕП на представляващия предприятието. Удостоверение, подписано с валиден КЕП от служителя от служителя от НАП, който го е издал и се изпраща по електронен път се приема за валиден и без заверка от представляващия предприятието. В случай на не представяне, ИАНМСП извършва служебна проверка.
При непредставяне от страна на кандидата на Удостоверение от НАП за липсата или наличието на задължения, ИАНМСП извършва служебна проверка. В случай, че служебната проверка установи наличие на задължения, на кандидата ще бъде определен срок за погасяване. Същият следва да удостовери погасяване на задължението като представи Удостоверение от НАП за липсата на задължения, издадено след датата на уведомителното писмо. Ако кандидатът представи Удостоверение от НАП за наличие на задължения и годишен отчет за приходите и разходите от последната приключила финансова година, то същият ще се счита за допустим, в случай че задълженията са до 1% от годишния оборот за последната приключила финансова година, но не повече от 50 000 лв. (петдесет хиляди лева). В този случай, следва да бъдат представени документи, от които да е видно, че е договорено отсрочване или разсрочване на задълженията с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите суми.
5. Декларация за минимални помощи и липса на двойно финансиране - по образец и в оригинал, подписана от представляващия предприятието с приложени Данни за получена минимална помощ - по образец, в оригинал, с подпис на представляващия предприятието или с валиден КЕП на представляващия предприятието (Образец №3 към Правилата).
6. Декларация за обстоятелствата по чл. З и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП) за предходната приключена финансова година – по образец, в оригинал, с подпис на представляващия предприятието или с валиден КЕП на представляващия предприятието (Образец №4 към Правилата). Когато предприятието е свързано и/или предприятие партньор, към Декларацията се прилага и Справка за обобщените параметри на предприятието (Образец №5 към Правилата).
Представени копия на следните документи, заверени с текст „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието, относими и отразяващи разпределението на капитала за периода, за който се отнасят декларираните данни в Декларацията за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП:
Документите от 6.4.1. до 6.4.6. се представят за предприятието кандидат, както и за всички „свързани предприятия“ и/или „предприятия партньор“, посочени в Справката за обобщените параметри на предприятието, което подава декларацията по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП.
6.4.1. Книга за акционерите – приложимо за акционерните дружества с поименни акции;
6.4.2. Дружествен договор – приложимо за дружествата с ограничена отговорност, едноличните дружества с ограничена отговорност (Учредителен акт), събирателните дружества и командитните дружества;
6.4.3. Книга за акционерите и устав – приложимо за командитните дружества с акции;
6.4.4. Справка за разпределение на капитала на дружеството – приложимо за акционерните дружества;
6.4.5. Отчет за приходите и разходите и Счетоводен баланс за последните две приключили финансови години;
6.4.6. Отчет за заетите лица, средства за работна заплата и други разходи за труд за последните две приключили финансови години
7. Пакет документи във връзка с Регламент (ЕС) № 2016/679 от 27 април 2016 г. за обработването на лични данни в рамките на ИАНМСП (GDPR) – по образец, в оригинал, с подпис на представляващия предприятието или с валиден КЕП на представляващия предприятието (Образец №7 към Правилата).
8. Справка за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда, издадена от НАП, съгласно задължението по чл. 62, ал. 3 от Кодекса на труда (ако е приложимо).
9. Декларация за липса на свързаност с друго предприятие кандидат по образец (Образец 14).
Всички одобрени за участие предприятия следва да са запознати и да спазват Правилата за поведение при участието на представители на българските предприятия в търговски мисии в чужбина, организирани от ИАНМСП (Приложение 2 към Правилата).
ИАНМСП ще сключи договор за участие в проявата с първите 15 класирани и одобрени предприятия.
Посоченият период на провеждане на търговската мисия е индикативен. Организаторът си запазва правото, след уточняване на индивидуалните параметри на мисията (брой участници, полети, хотелски настанявания и др.) да промени, при необходимост, началната и/или крайна дата на провеждане на мисията.
При интерес, предприятията следва да представят попълнените документи за кандидатстване по поща, с куриер или лично на адрес: ИАНМСП, Деловодство, ул. „Леге“ 2-4, 1000 София, в срок до 9 януари 2025 г., вкл. до 17.30 ч. или по електронен път на страницата на събитието на www.b2bconnect.bg или на електронен адрес office@sme.government.bg, подписани с валиден КЕП на представляващия предприятието.
При подаване по пощата или с куриер, важи датата на получаване в деловодството на ИАНМСП. Документите, изпратени през платформата www.b2bconnect.bg или на електронен адрес office@sme.government.bg, получени след работно време, но в рамките на крайния срок – 9 януари 2025 г., се регистрират на следващия работен ден. Срокът се счита за спазен, ако те са получени до 24:00 ч. на последния за кандидатстване ден.
За допълнителна информация можете да се обръщате към Наталия Нечева, тел. 02/940 79 37 и Томислав Атанасов, тел. 02/940 79 83.