гр. София, България
гр. София, България
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) има удоволствието да Ви покани да участвате като изложител с индивидуален щанд на Софийски международен панаир на книгата, който ще се проведе в периода 10–15.12.2024 г. в гр. София, България
Участието на малки и средни предприятия (МСП) в Софийският международен панаир на книгата 2024 се организира и финансира със средства по Проект BG16RFPR001-1.002-0001 „Реализация на мерки за интернационализация на българските МСП чрез подкрепа дейността на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия“ по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027.
Софийският международен панаир на книгата е най-старото и авторитетно културно събитие в България и един от най-големите и престижни форуми в региона от сектор печат и книгоиздаване. Панаирът се организира от 1967 година и се провежда ежегодно в Националния дворец на културата /НДК/, като се организира от Асоциация "Българска книга". През годините в него взимат участие стотици издателства от страната, Европа и света. Форумът събира български и международни автори и провокира диалог между различните литератури и култури. На изданието през 2023 г. са участвали над 170 издателства, които са представили своите най-нови и популярни заглавия, които са били над 100 000 за деца и възрастни, а посетителите са били повече 20 000.
На панаира посетителите ще могат да се запознаят с най-интересното от книжния пазар в България и да се срещнат с автори, илюстратори и преводачи от цял свят. Организаторите ще подготвят различни съпътстващи мероприятия и специални активности и изненади за посетителите.
За участие, Агенцията поема напълно или частично разходите на български предприятия за:
Одобрените за участие предприятия, следва да поемат разходите за:
Определянето на размера на самофинансиране за участие в панаира е съобразно с броя на участията на дадено предприятие в прояви по текущия Проект BG16RFPR001-1.002-0001, стартирал на 11 август 2023 г:
1. Предприятие, участващо за първи път в промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП по текущия проект, стартирал на 11 август 2023 г., не подлежи на самофинансиране. ИАНМСП поема 100% от направените за него разходи за съответната промоционална дейност или проява.
2. Предприятие, участващо за втори, трети и т.н. път в промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП по текущия проект, стартирал на 11 август 2023 г заплаща 30% от направените за него разходи за съответната промоционална дейност или проява.
За Софийски международен панаир на книгата, който ще се проведе в периода 10–15.12.2024 г. в гр. София, България, размерът на сумата за възстановяване в размер на 30%, се определя на база на разделянето на прогнозния бюджет на одобрения брой МСП участници, както следва:
- При участието на минимален брой предприятия - 5, одобрените за участие фирми следва да заплатят съфинансиране не повече от 1 170,00 лева с ДДС.
- При участието на максимален брой предприятия - 8, одобрените за участие фирми следва да заплатят съфинансиране не по-малко от 731,25 лева с ДДС.
- Крайната сума от 30%-то финансиране от страна на кандидата, ще бъде преизчислена и прецизирана спрямо броя на одобрените за участие предприятия от страна на ИАНМСП, но ще бъде в рамките на горецитираните суми за минимален и максимален брой участници. За тази сума предприятията ще бъдат уведомени с официално писмо, преди подписване на договор за участие между Агенцията и кандидата.
- В случай на не достигане на горецитирания минимум от 5 участници, ИАНМСП си запазва правото на прекратяване организацията на участието.
Проектът е насочен към подпомагане на интернационализацията на МСП в по-слабо развити райони, както и към МСП от районите в преход, удостоверяващи извършването на дейности в по-слабо развит район. За по-слабо райони се считат: Тракийско–Родопския район, Черноморския район и Дунавския район за планиране, включващи областите: Пазарджик, Смолян, Пловдив, Стара Загора, Кърджали, Хасково, Сливен, Ямбол, Бургас, Шумен, Варна, Добрич, Силистра, Разград, Русе, Търговище, Велико Търново, Габрово, Ловеч, Плевен, Враца, Монтана и Видин.
Право на участие имат всички предприятия по смисъла на §1, т.1 от Допълнителната разпоредба на Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП), които отговарят на критериите за микро, малко или средно предприятие съгласно чл. З и чл. 4 от ЗМСП.
Участието в международни панаири/специализирани изложби на българските предприятия представлява минимална помощ, като не трябва да попадат в забранителните режими на Регламент (EС) №2023/2831 на Комисията от 13.12.2023 г. относно прилагането на чл. 107 и чл. 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта “de minimis” OB L от 15.12.2023 г. Максималният размер на помощта „de minimis“ не може да надхвърля 300 000 евро или 586 749 лева за период от три предходни години (считано от датата на предоставяне на помощта) за едно и също предприятие:
а) Предприятието получател;
б) Предприятията, с които предприятието получател попада в група „Едно и също предприятие“ по смисъла на чл.2, параграф 2 на Регламент (EС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г.;
в) Всички предприятия, които са се влели, слели или са придобити от някое от предприятията, които попадат в група „Едно и също предприятие“ с предприятието получател съгласно чл.3, параграф 8 на Регламент (EС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г.;
г) Предприятията, които попадат в група „Едно и също предприятие“ с предприятието получател и са се възползвали от помощ „de minimis“ преди разделяне или отделяне съгласно чл.3, параграф 9 на Регламент (EС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г.
В случай, че бенефициентът на минимална помощ надхвърли определения лимит, съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831, получателят на минималната помощ се задължава да възстанови пълния размер на получената минимална помощ.
ИАНМСП информира писмено получателите на минималните помощи. Справка за предоставените минимални помощи може да бъде извършена на следния директен линк: http://minimis.minfin.bg/ReportBulstat.aspx.
Кандидатстващите предприятия следва да нямат публични задължения към държавата съгласно чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), развиват дейност в секторната насоченост на изложението, в един от определените национални и регионални приоритетни сектори, съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. (НСМСП 2021-2027), посочени в приложение №3 от Правилата за кандидатстване за участие в изложби, търговски мисии и други промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП в страната и в чужбина и не попадат в недопустимите за финансиране области и сектори, съгласно чл.1, параграф 1 от Регламент (ЕС) 1060/2021.
Свързани предприятия/лица по смисъла на чл. 4, ал. 5 от ЗМСП и пар.1 от Допълнителните разпоредби на Търговския закон не могат да бъдат самостоятелни кандидати за участие в една и съща промоционална дейност/проява.
В този случай до класиране се допуска кандидата чиито, първоначални документи за участие в промоционалната дейност/проява са постъпили по-рано в деловодството на ИАНМСП, на електронен адрес: office@sme.government.bg или на платформата www.b2bconnect.bg.
За класиране за участие с щанд, предприятието кандидат трябва да отговаря на следните изисквания:
Предприятието кандидат подава следните документи за заявяване на участие в промоционални дейности и прояви, като ИАНМСП си запазва правото на служебна проверка за чл. 87, ал.6 от ДОПК за липса на публични задължения по чл. 162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата в случай на необходимост:
1. Заявка за участие с „Критерии за оценка и класиране“ по образец и в оригинал с подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието и с приложени документи-доказателства.
2. Документ, доказващ принадлежност към райони в преход или слабо развити райони, като: Удостоверение от съответната община за наличие/липса на задължения по Закона за местни данъци и такси, Служебна бележка от РЗИ за регистрация на обект в Районалния регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от РЗИ в съответната област; договор за наем на производствена, складова сграда или др. обект, нотариален акт за притежание на производствена, складова сграда или др. обект и/или и други документи, удостоверяващи обстоятелството за принадлежност към даден район, в оригинал или заверено копие с текст “Вярно с оригинала” и подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието.
3. Удостоверение за код на дейност по КИД-2008, издадено от Националния статистически институт (НСИ) за предходната приключила финансова година в оригинал или заверено копие с текст „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието.
4. Удостоверение по чл. 87, ал.6 от ДОПК за липса на публични задължения по чл. 162, ал.2, т.1 от ДОПК към държавата, издадено от Национална агенция за приходите (НАП), издадено не по-рано от 6 месеца към датата на кандидатстване в оригинал или заверено копие с текст „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието. Удостоверение, подписано с валиден КЕП от служителя от служителя от НАП, който го е издал и се изпраща по електронен път се приема за валиден и без заверка от представляващия предприятието В случай на не представяне, ИАНМСП извършва служебна проверка.
При непредставяне от страна на кандидата на Удостоверение от НАП за липсата или наличието на задължения, ИАНМСП извършва служебна проверка. В случай, че служебната проверка установи наличие на задължения, на кандидата ще бъде определен срок за погасяване. Същият следва да удостовери погасяване на задължението като представи Удостоверение от НАП за липсата на задължения, издадено след датата на уведомителното писмо.
Ако кандидатът представи Удостоверение от НАП за наличие на задължения и годишен отчет за приходите и разходите от последната приключила финансова година, то същият ще се счита за допустим, в случай че задълженията са до 1% от годишния оборот за последната приключила финансова година, но не повече от 50 000 лв. (петдесет хиляди лева). В този случай, следва да бъдат представени документи, от които да е видно, че е договорено отсрочване или разсрочване на задълженията с погасителен план и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите суми.
5. Декларация за минимални помощи и липса на двойно финансиране по образец и в оригинал и подписана от представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието с приложени Данни за получена минимална помощ по образец и в оригинал с подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието.
Размерът на получените минимални помощи се определя като сбор от помощта, за която се кандидатства и получената минимална помощ на територията на Република България за тригодишен период от страна на:
а) Предприятието получател;
б) Предприятията, с които предприятието получател попада в група „Едно и също предприятие“ по смисъла на чл.2, параграф 2 на Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от
13 декември 2023 г.;
в) Всички предприятия, които са се влели, слели или са придобити от някое от предприятията, които попадат в група „Едно и също предприятие“ с предприятието получател съгласно чл.3, параграф 8 на Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г.;
г) Предприятията, които попадат в група „Едно и също предприятие“ с предприятието получател и са се възползвали от помощ „de minimis“ преди разделяне или отделяне съгласно чл.3, параграф 9 на Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г.
6. Декларация за обстоятелствата по чл.З и чл.4 от Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП) за предходната приключила финансова година по образец и в оригинал с подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието. Указания за попълване.
Когато предприятието е свързано и/или предприятие партньор, към Декларацията се прилага и Справка за обобщените параметри на предприятието (Образец 6 към настоящите правила). Справката следва да съдържа информация за всяко от свързаните предприятия и/или предприятие партньор.
Кандидатстващото за подкрепа предприятие следва да представи и копия на следните документи, заверени с текст „Вярно с оригинала“ и подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието относими и отразяващи разпределението на капитала за периода, за който се отнасят декларираните данни в Декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл. 4 от ЗМСП:
а) Книга за акционерите – приложимо за акционерните дружества с поименни акции;
б) Дружествен договор – приложимо за дружествата с ограничена отговорност, едноличните дружества с ограничена отговорност (Учредителен акт), събирателните дружества и командитните дружества;
в) Книга за акционерите и устав – приложимо за командитните дружества с акции;
г) Справка за разпределение на капитала на дружеството – приложимо за акционерните дружества;
д) Отчет за приходите и разходите и Счетоводен баланс за последните две приключили финансови години;
e) Отчет за заетите лица, средства за работна заплата и други разходи за труд за последните две приключили финансови години.
Документи по букви от а) до e) се представят за предприятието кандидат, както и за всички „свързани предприятия“ и/или „предприятия партньор“, посочени в Справката за обобщените параметри на предприятието, което подава декларацията по чл.3 и чл.4 от ЗМСП.
7. Пакет документи във връзка с Регламент (ЕС) № 2016/679 от 27 април 2016 г. за обработването на лични данни в рамките на ИАНМСП (GDPR) в оригинал с подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието.
8. Декларация за липса на свързаност с друго предприятие кандидат по образец в оригинал с подпис на представляващия предприятието или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието.
9. Правила за кандидатсване.
10. Правила за поведение.
Декларациите се представят в оригинал, подписани собственоръчно или с валиден квалифициран електронен подпис (КЕП) на представляващия предприятието.
Всеки кандидат за участие на щанд, задължително следва да се запознае с Правила за кандидатстване за участие в изложби, търговски мисии и други промоционални дейности и прояви, организирани от ИАНМСП в страната и чужбина.
При интерес за участие в изложението, следва най-късно до 8.11.2024 г., /петък/ включително, предприятието да подаде изискуемите документи в деловодството на ИАНМСП по един от следните начини:
- в деловодството на ИАНМСП, по поща, куриер или лично на адрес: 1000 София, ул. „Леге” № 2-4, в срок до 8.11.2024 г., /петък/ включително. При подаване по пощата или чрез куриер важи датата на получаване в деловодството на ИАНМСП.
По електронен път и подписани с квалифициран електронен подпис (КЕП) на един от следните електронни адреси:
Документи, подадени в деловодството на ИАНМСП след крайния срок за кандидатстване не се разглеждат. При подаване по пощата или чрез куриер важи датата на получаване в деловодството на ИАНМСП. Документите, изпратени през платформата www.b2bconnect.bg или на електронен адрес office@sme.government.bg, подписани с квалифициран електронен подпис, получени след работно време, но в рамките на крайния срок, се регистрират на следващия работен ден. Срокът се счита за спазен, ако те са получени до 24:00 ч. на последния за кандидатстване ден.
За допълнителна информация може да се обръщате към:
Траян Трендафилов, главен експерт в отдел „Международни изложби и конференции“, ИАНМСП, тел. 02/ 940 79 81, e-mail: t.trendafilov@sme.government.bg.
Елица Попадийна, главен експерт в отдел „Международни изложби и конференции“, тел. 02/ 940 79 82, email: e.popadiyna@sme.government.bg;